DHdJ 2012

Senaste nytt!

 

• Se bilder från årets resa på Inlandsbanan under rubriken "Bilder!"

 

 

•  Film- och bildkväll för DHdJ-medlemmar fredag 7 december på Alfta station. Se föreningsutskick som kommer inom kort!

 

 

* Vi behöver ytterligare en person som sköter tillsyn av byggnader och gräsmattor på Alfta station från och med 2013. Om du är intresserad -ta kontakt med någon i styrelsen!

 

 

 

Aktiviteter 2012

 

1. RUSTNING OCH ÅTERUPPTAGANDE AV GODSTRAFIK BOLLNÄS-ORSA

Stora ansträngningar har gjorts de senaste åren för att samla de olika aktörerna för att få till stånd återupptagen godstrafik på hela järnvägssträckan. Det gäller Trafikverket, kommunerna, Inlandsbanan AB och de olika företagen som har ett transportbehov i området. Detta arbete fortsätter med oförminskad intensitet och är vår viktigaste uppgift för närvarande!

 

 

2. SKORSTENSREPARATION GÖRINGEN OCH TUNGSEN

Under 2011 reparerades skorstenen på Tungsens banvaktsstuga och försågs med skyddshuv som ska förhindra nya frostskador. Även plåten mot taket är bytt. Reparationen är till största delen finansierad via vindkraftmedel. Tanken var att reparera också skorstenen i Göringen men vi fick inget bidrag 2012 och avvaktar därför till 2013.

 

 

3. REPARATION AV ÅSSJÖBO HÅLLPLATSSTUGA

Under 2009 flyttades den gamla hållplatskuren i Åssjöbo till Göringens stationsområde för reparation och återställande i ursprungligt skick. Den lilla byggnaden har stått i Hansjö utanför Orsa i många år och används som lekstuga. Nu är den åter vid DHdJ och är i föreningens ägo. Taket har återställts i ursprungligt skick under sommaren 2010. Under 2011 har bland annat bakväggen reparerats och arbetena fortsätter under 2012.

 

Under ombyggnadstiden står kuren i Göringen. Den som intresserad att hjälpa till kan kontakta Christer Hammare (c.hammare@telia.com).

 

4. RESAN PÅ INLANDSBANAN 2012!

Tillsammans med Inlandsbanan AB ordnade Orsa Jernvägsförening och DHdJ en resa på Inlandsbanan 1-3 juni. Huvudsyftet var att titta närmare på den nordligaste delen där de sista milen med klen räls (27 kg/m) nu byts så att banan är uppgraderad till minst 20 tons axeltryck hela vägen från Mora till Gällivare. Helt nya möjligheter för godstrafik öppnar sig! Ciceron var lokförare Ulf Norman från Arvidsjaur med en imponerande kunskap om nordligaste delen av Inlandsbanan. Vi gjorde uppehåll på andra platser än turisttrafiken normalt gör. Bland annat besågs platsen för Akkavareolyckan 1956 som fick till konsekvens att säkerhetsordningen ändrades (§ 100 försvann) och tågmöten måste ske vid bevakade stationer även på de mindre trafikerade järnvägarna. 

 

Vidare stannade också i Kvänberget där tysktågen under andra världskriget gjorde uppehåll för vattentagning till loken - en ödslig station som deltagit i världshistorien. En annan ödslig plats är Rahanåive med riven stationsstuga och en rostig dressin. Den nya rälsen provades bland annat på så sätt att den ena skenan var bytt men den andra kvar i original. Inga problem för Y7+Y8 som tar sig fram i alla lägen...Större delen av passagerarna promenerade genom Inlandsbanan enda tunnel precis söder om Jokkmokk. Ja, så fortsatte det med en lång rad stopp. Naturligtvis stannade vi också vid mer traditionella platser som Moskosel, Piteälvbron, Kåbdalis och Polcirkeln. Ett urval bilder visas på separat sida. Resan blev otroligt lyckad och ger mersmak till nästa år!

 

  

5. BILDER FRÅN RÄLSBUSSRESAN FURUDAL-ORSA TOR 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Copyright Bengt Sandhammar