DHdJ 2012

Senaste nytt!

 

Kalktåg från Kallholsfors på nytt - se nedan!

 

 

 

 

 

Nytt kring banan Bollnäs-Furudal(-Orsa)  

 

 

I flera år har ett intensivt arbete pågått för att få fram pengar till en rustning av främst Edsbyn-Furudal. På så vis skulle det vara möjligt att köra genomgående trafik hela vägen Bollnäs-Orsa. Planen att kunna söka EU-medel till en upprustning och standardhöjning till axeltrycket 22,5 ton har vi tyvärr fått överge eftersom dessa fonder är tömda.

 

Våren 2009 gjordes en ny översiktlig besiktning av främst Edsbyn-Furudal för att se att den beräknade upprustningskostnaden stämmer. Man kan lugnt konstatera att den tidigare uppgivna kostnaden på runt 50-60 miljoner kronor räcker. Inget hindrar att arbetet görs i etapper med lite lägre mål från början men så att trafik kan starta.

 

I Inlandsbanans utvecklingsplan antagen av styrelsen i februari 2009 står Bollnäs-Orsa som högsta prioritet tillsammans med en del andra satsningar på Inlandsbanenätet (t ex nytt trafikledningssystem och bärighetshöjningar Sveg-Brunflo och Arvidsjaur-Jokkmokk). Utan tvekan skulle det vara mycket fördelaktigt för Inlandsbanan om man också kunde dra ner tåg till kusten via Bollnäs och slippa de flaskhalsar som finns främst kring Borlänge.

 

Orsa kommun har tagit täten och engagerat övriga kommuner kring Bollnäs-Orsabanan inklusive Härjedalens kommun samt företagen i området, främst olika skogsbolag, Nordkalk och Härjedalens Miljöbränsle AB. Samtliga är positiva till en upprustning av Bollnäsbanan.

 

Vad är då problemet??? Ja, ett av problemen är den stora konkurrens som finns kring järnvägsinvesteringar och där det finns ett mycket stort behov i stort sett i hela landet. Underhållet är eftersatt på många håll och nybyggnationer slukar stora belopp främst i storstadsområdena. Ett projekt som Bollnäs-Furudal har svårt att göra sig gällande och det har Inlandsbanan också som får slåss för att överhuvud taget bli omnämnd i de planer som finns.

 

Ett annat bekymmer är att åtminstone delar av Trafikverket inte anser att Bollnäs-Orsa behövs utan att det räcker med banan söder om Mora för godstrafik till och från övre Dalarna och Härjedalen. Samtidigt visar andra delar av Trafikverket tydligt på att det kommer att bli mycket trångt söder om Mora när persontrafiken byggs ut och konjunkturen vänder med en ökande godstrafik igen.

 

 

En av de viktigaste transporterna på Bollnäs-Orsabanan skulle åter kunna blivit kalk från Kallholsfors. Nordkalk som äger bruket har också stora kalkbrott på norra Gotland. Process pågår fortfarande i Högsta Domstolen kring ny kalktäkt på Gotland eftersom den gamla nästan är slut. Inlandståget AB kommer nu att köra tre provtåg med kalk från Kallholsfors via Orsa och ända upp till Gällivare och LKAB. Det första tåget lastas i Kallholsfors tisdag 6 november och kommer att gå norrut dagen därpå. Det betyder att det åter går kommersiell godstrafik på en del av Dala-Hälsinglands Järnväg! De övriga två provtågen går kort därefter troligen. Dragkraft är Inlandsbanans nyköpta lok Tmz 1421 och vagnarna kommer från LKAB.

 

Rundvirke och restprodukter från skogsbruket är annars de viktigaste transportslagen på en rustad bana. Vi jobbar vidare från vår ideella horisont! Vårt mål är 22,5 tons axeltryck hela vägen Bollnäs-Orsa men för att begränsa upprustningskostnaden räcker det med en max hastighet på 40 km/tim. Färsk beräkning från 2011 ger prislappen 54 milj kronor.

 

DHdJ har deltagit i en hearing kring Inlandsbanan anordnad av Trafikverket på eftersommaren 2012. Den utredning som man önskade synpunkter på berör också tvärbanorna. Tyvärr har Trafikverket ställt sig mycket kallsinnigt till både Inlandsbanan och de otrafikerade tvärbanorna. Remissomgång pågår fortfarande och vi fortsätter att argumentera för vår sak!

 

I en skrivelse till Näringsdepartementet redan i januari 2010 går tunga industriföreträdare från Norrland och Dalarna ut och kräver rustning av såväl Inlandsbanan som de icke trafikerade tvärbanorna Bollnäs-Orsa och Jörn-Arvidsjaur. Läs hela skrivelsen på Inlandsbanans hemsida.www.inlandsbanan.se.

 

Uppvaktning har nu skett på Näringsdepartementet även från Dala-Hälsinglands Järnväg och från Orsa Jernvägsförening. Vi fick presentera de fördelar som en upprustad bana Orsa-Bollnäs skulle innebära och därmed kan vi gå vidare i vårt arbete. Möte har också skett med Sveaskog och nu väntar vi på att träffa Trafikverket i Gävle ännu en gång.

 

 

 Copyright Christer Hammare