DHdJ 2012

Senaste nytt

 

 

•  Inlandsbaneresan 2012 - se aktivitetssidan! Fotografier finns under rubriken "Bilder!"

 

* Gårdspumpen i Tungsen är nu reparerad och fungerar som den ska!

 

 

Tungsens banvaktsstuga

 

Inte mindre än 33 banvaktsstugor byggdes efter den 118 kilometer långa Dala-Hälsinglands Järnväg. I Tungsen byggdes 1899 en av dessa banvaktsstugor och den motsvarar Statens Järnvägars banvaktsstuga av 1872 års modell till utseendet. Stugan har timmerstomme som brädkläddes 1912. Den ligger relativt ensligt till utan annan bebyggelse i närheten. Några elledningar har aldrig hittat dit även om det funnits ett litet elverk på tomten.

 

Banvaktsstugorna var ju ursprungligen tjänstebostäder för banvakterna, som hade till uppgift att besiktiga och underhålla spåret. Sista banvakten i Tungsen flyttade ut ungefär 1939 och stugan hyrdes sedan ut till olika privatpersoner. SJ-personal återkom en kort period när det fanns tågklarerare i Tungsen tillfälligt.

 

År 1964 sålde SJ Tungsens banvaktsstuga till en privatperson som använde den som fritidshus. Föreningen Dala-Hälsinglands Järnväg köpte stugan 1993. Tungsens banvaktsstuga är förmodligen den mest intakta efter Bollnäs-Orsabanan. Kvar finns kakelugn, vedspis, pärlsponten i köket, trägolvet i rummet och det gamla tegeltaket av ovanlig modell. Samt uthus och en fin miljö med trädgård som gör Tungsen till en riktig idyll.

 

Stugan kan hyras av föreningsmedlemmar över en helg eller för en vecka. Den är fint renoverad och återställd till sin ursprungliga färgsättning.

 

Tungsen blev också tidigt hållplats och en hållplatskur uppfördes. Den finns fortfarande kvar och är renoverad utvändigt av DHdJ. I Tungsen var det också förberett för ett långt mötesspår i händelse av krig med stor trafik och långa tåg. Ett lastspår byggdes här 1920 med kolbrygga och lastkaj. År 1934 anlades det långa mötesspåret som kom till användning under två perioder under 1940-talet när Tungsen var bemannat med tågklarerare.